top of page

Alles draait om school

Ik ben moe. Heel moe. Er zijn zoveel dingen in mijn leven die ik graag wil. Dingen die ik wil doen, voor mezelf, soms ook voor anderen. Maar dat gaat niet allemaal. Maar hoe moet het dan met al die andere dingen? Wanneer kan ik die dan doen? Afspreken met die vriendinnen, die ik al te lang niet meer heb gezien. Naar mijn oma gaan, en de vriendin van mijn opa. Meedoen aan het o zo belangrijke vervolgonderzoek over de genen van tourette. De boeken lezen die ik voor mijn verjaardag heb gekregen. Mijn afdansjurkje maken. En ga zo maar door. Wanneer kan ik die dingen dan doen? Ik wil het graag doen, soms voel ik me zelfs schuldig als ik het niet doe. Nee, dat klopt niet. Ik voel me altijd schuldig als ik het niet doe. Tegenover die andere, maar ook tegenover mezelf. Ik dacht dat dit hiervoor was, vakantie. Dan kon ik eindelijk alle dingen doen die ik nog wilde doen. Voorop stond het maken van mijn jurkje. Maandag zou het afzijn en dan kon ik de rest van de vakantie al die andere dingen nog doen. Als ik nu kijk, naar mijn bureau, mijn naaimachine en mijn strijkijzer met naaidoos erop, dan weet ik genoeg. Het is nog niet af. En het is donderdag. Maar hoe kan dat dan? Het zou toch maandag af zijn? In het weekeind heb ik opgeruimd, dat was hard nodig en daar had ik al een paar weken geen tijd voor gehad. Toen heb ik wel ook patronen uitgeknipt. Maandag de andere helft van de patronen. En nog wat dingen gekocht. Mails verstuurd, aan mijn weblog voor school gewerkt. Kleine dingen die toch tijd innemen. En verder heb ik uitgerust. Want ja, dat moest ook nog. Dat vergeet ik nog wel eens. Ook dat kost tijd. En dinsdag dan? Toen moest Duplo naar de dierenarts. Toen heb ik wel gewerkt aan mijn jurkje, maar heel veel was het niet. Ook veel uitrusten, zeker toen Dup weer thuis was. Mijn planning was heel anders: zaterdag opruimen, zondag patronen, maandag naaien. En al die tijd? Waar is die dan heen? Juist. Uitrusten. School. Want dat hakt het nog het hardst in. School. Hele dagen op school, huiswerk, stage, lessen voorbereiden, lessen nabeschouwen en in mijn weblog zetten. School dus. Alles draait om school. En die andere dingen dan? Wanneer moet ik die dan doen? Tussen school en uitrusten van school is er eigenlijk geen tijd meer voor. En dat is dan ook meteen het antwoord op die vraag, wanneer moet het dan? Niet. Op dit moment draait alles om school en dat zal de komende paar jaar nog wel zo blijven. Dat is een keuze die ik heb gemaakt en waar ik nog in moet groeien. Ik moet groeien in het idee dat ik sommige dingen, hoe moeilijk dat soms ook is, zal moeten laten. Ik kan niet meer alles doen als in de afgelopen twee jaar. Ik moet leren ‘nee’ te zeggen tegen dingen die ik wil doen. En dan me ook niet schuldig voelen erover. Kijk, iets wat ik uit kan spreiden als het maken van een jurkje of het lezen van boeken, dat kan wel. Steeds een beetje, als ik wat tijd en energie overheb. Maar ik moet dan nog wel leren dat ik daar dus wel langer over ga doen. Vrienden zie ik bij dansen en daarom ben ik ook zo blij dat het grootste deel van mijn vrienden danst. Met andere heb ik ook de ‘afspraak’ dat we elkaar maar af en toe zien, maar wel met regelmaat. Dat is niet leuk, maar zo blijf je wel in contact. Een andere manier weet ik niet. En ik denk dat die er ook niet is. En dat spijt me dan heel erg, maar helaas is het niet anders. Alles draait om school en daar moet ik me naar schikken. Ik kan en mag niet meer van mijn lichaam vragen dan dit. Als ik op een dag een diploma heb (wat voor één dan ook), kan ik parttime gaan werken en zo tijd maken voor die andere dingen. Maar tot die tijd zal het fulltime zo gaan. Ik weet het anders ook niet. Ik kan het anders ook niet.


bottom of page