top of page

Voorbereidingen: alles gaat goed!

De afgelopen 4 weken ben ik met veel verschillende dingen bezig geweest. Ik heb mijn nieuwe stage opgestart, het voorbereidingsweekend van Edukans gehad, mijn streefbedrag voor Edukans gehaald, de eerste meeting voor Athene gehad en gelukkig gehoord dat ik al mijn tentamens heb gehaald want ik zou niet weten wanneer ik die herkansingen had moeten doen!

Alles gaat eigenlijk gewoon z’n gangetje! Alles is opgestart, dat heeft altijd even tijd nodig, ook op school. Zo’n nieuwe stage brengt ook nieuwe opdrachten met zich mee en het duurt altijd even voordat ik mijn draai gevonden heb en de opdrachten echt leuk beginnen te worden.

De weg naar Oeganda is nu dus ook echt opgestart en ik heb mijn streefbedrag van €1000 inmiddels al ruim gehaald. Dit is een bedrag wat ik aan fondsenwerving binnen moest halen. Ik ben hier in oktober al mee begonnen, maar nu ik de groep waarmee ik op reis ga heb leren kennen, begint het pas echt!

In de carnavalsvakantie heb ik ook een gesprek gehad met Cara en Jolande van de HSK-groep over Athene en wat we daar allemaal gaan doen. Nou, ik kan wel zeggen, ik weet niet of ze er stoelen hebben, maar ik denk niet dat ik tijd heb om erop te zitten! Ze hebben me door het hele programma heen geweven! Ten eerste ga ik een aantal rollenspellen (soms twee in één sessie in verschillende ruimtes!) op het podium doen om de therapieën te laten zien. Daarnaast ga ik vertellen over comorbiditeit, een lezing die ik zelf voor het gemak ‘Tourette is zoveel meer dan tics’ noem. Dus over aanverwante diagnoses, maar ook over alle andere dingen die bij Tourette horen, ook als je daar geen diagnose voor hebt. Na deze lezing wordt de wetenschappelijke kant hiervan verteld om af te sluiten met de samenvoeging hiervan in de vorm van een interview op het podium. En dat was nog niet alles, want het belangrijkste komt dan nog; ik mag de eerste dag van het congres afsluiten met een lezing over positiviteit en dat ik het zo belangrijk vind om Tourette niet als vijand te zien, maar als vriend (zie voor meer hierover mijn vorige weblog). Ik vind het heel fijn dat ik de dag af mag sluiten hiermee, omdat mensen er dan echt even over na kunnen denken en praten en het dan ook echt in zich op kunnen nemen.

Zo vul ik dus de eerste twee dagen van het congres, de zogenaamde ‘Training school’. De derde en vierde dag is de ‘Meeting’, waar ik ook heenga, gewoon omdat het leuk is en ik er dan toch ben.

Afgelopen maandag heb ik eindelijk mijn vliegticket kunnen boeken. Dat duurde even omdat mijn zus nog moest regelen dat ze mee kon, maar gelukkig is dat gelukt! Mijn zus wil graag haar promotieonderzoek doen over Tourette, dus in Athene kan ze heel veel leren. En daarbij vind ik het ook erg fijn dat er iemand meegaat die ik gewoon goed ken en waar ik altijd mee kan praten. Het sociale gedeelte vind ik toch wat moeilijk, daarin ben ik een beetje autistisch, maar daar hoef ik me nu gelukkig geen zorgen meer om te maken want mijn zus is daar erg goed in!

Over mijn lezingen (dat klinkt zo groot, ik noem het liever speeches, maar ja, daar is dan weer geen Nederlands woord voor..) heb ik al goed nagedacht, ik moet het alleen nog allemaal even op een rijtje zetten. Dat komt over twee weken, als ik mijn stageweek achter de rug heb, dan is het wat rustiger allemaal.

O ja, en dan zou ik nog bijna vergeten! Ik heb, samen met Cara, in de Telegraaf gestaan! In mijn vorige weblog heb ik het al even verteld, maar voor wie het gemist heeft, hier nog het stuk. Het is een heel mooi stuk geworden, vind ik, en ik heb er veel positieve reacties op gehad!

Hier kun je het stuk vinden: pic.twitter.com/w6U5IZEk

Ik ga de komende weken weer hard werken en bij mijn volgende weblog is het al bijna zover!

Voor wie mijn ‘weg naar Athene’ nog verder wil volgen: ik schrijf er regelmatig weblogs over (in het Engels) op http://www.njcts.org/teens4ts/author/laurab/. Ik schrijf wanneer ik weer wat te melden heb, dus gewoon af en toe checken of Teens4TS volgen op Twitter: @Teens4TS of natuurlijk mij (@iLaura_B) of mijn Engelstalige Tourette Twitter (@Touretteprobs)!

Teens4TS is een weblog van de New Jersey afdeling van de Amerikaanse Tourettestichting en ze vonden het geen probleem dat ik geen tiener meer was, dus daarom schrijf ik ook voor hen weblogs! Super leuk ook om zoveel enthousiaste reacties van over de hele wereld te krijgen!

Dan nog tot slot: op 1 april komt het nieuwe boek van Annet Heijerman uit, ‘Tics’ heet het, en daar staan ook een paar citaten van mij in! Via www.uitgeverijpica.nl kun je hem bestellen, het klinkt allemaal erg veel belovend, dus ik ben erg benieuwd!

Tot over vier weken!

Liefs,

Laura


bottom of page