top of page

Oeganda!

De Europese Tourettedag, 7 juni, lijkt alweer eeuwen geleden! En dat terwijl het pas drie weken is. Maar, het was wel een super geslaagde dag en ik ben zelfs nog op de radio geweest: http://www.radio1.nl/items/79923-europese-tourettedag. Daar ben ik erg trots op, zeker omdat ‘we’ tegelijk zowel op radio 1 in Nederland als op radio 1 in België te horen waren!

Sindsdien ben ik niet zoveel meer met Tourette gerelateerde dingen bezig geweest (behalve natuurlijk in mijn dagelijkse leven en wat ik altijd wel doe). Ik ben nl. alweer bezig met het uit laten komen van een andere droomwens van mij: lesgeven in Afrika!

Over een week vertrek ik naar Oeganda om samen te gaan werken met lokale ‘Pabo’-studenten en om daar ook echt les te gaan geven! Ik ga daar naartoe met Edukans, een organisatie die opkomt voor (goed) onderwijs in ontwikkelingslanden. We gaan twee weken en in die tijd gaan we lessen volgen op de ‘Pabo’, op huisbezoek bij leerlingen, een spellendag organiseren voor straatkinderen, lesgeven natuurlijk en nog veel meer.

Tijdens het voorbereidingsweekend zei één van de begeleiders tegen mij hoe knap ze het vond dat ik toch zulke dingen deed, ondanks mijn Tourette. Want zo’n reis is voor iedereen al slopend, maar voor mij waarschijnlijk nog eens een tandje meer. Ik ga twee weken lang continu ‘nieuwe’ prikkels binnenkrijgen en ik denk niet dat er iets meer vermoeiend is dan dat. Maar dat betekent niet dat ik me tegen laat houden! Hoe ik het zie: vrijwel alles in mijn leven is ‘iets moeilijker’ omdat ik altijd Tourette heb waar ik rekening mee moet houden, en al die dingen doe ik ook, dus waarom zou ik dit dan niet doen? Ik begrijp het wel hoor, dat is ook de reden dat ik twee weken ga en niet vier maanden ergens les ga geven, dat houd ik gewoon niet vol. Maar dit is iets wat ik al heel lang wil en ik ga me echt niet tegen laten houden door mijn Tourette! Ik doe het gewoon op mijn eigen manier en Edukans past daar geweldig bij.

Wie mij wil volgen in Oeganda kan dat doen via mijn actiepagina http://laurabeljaars.inactievooredukans.nl, daar wordt vanaf 7 juli een dagelijkse groepsweblog op geplaatst (zolang de internetverbinding het toelaat). Als je wil reageren ever erbij zetten dat het voor Laura B. is, want de reacties komen op een stapel en er gaan drie Laura’s mee!

En bij mijn volgende weblog ben ik alweer terug…!

Liefs,

Laura


bottom of page