top of page

Start van het schooljaar

De afgelopen weken zijn redelijk ‘eentonig’ geweest, waardoor ik weer lekker in mijn ritme zit. Ik heb twee weken stage gelopen, althans, niet de hele weken want dat is te vermoeiend. Op de pabo ben ik nog niet geweest. Het was prettig om zo even echt alleen op de klas en alles er omheen te kunnen focussen, zonder me ook zorgen te moeten maken over stageopdrachten en lessen die ik moet volgen. Vanaf komende week verandert dat, want dan moet ik ook weer naar de pabo en hopelijk kan ik het dan nog steeds allemaal gestructureerd krijgen!

Toen ik terugkwam uit Oeganda, dacht ik dat ik veel dingen hier niet meer nodig zou hebben. Mijn whiteboards om de dag te structureren en lijstjes te maken van dingen die ik niet moest vergeten. Mijn to do-lijstje in mijn mobiel, waar ik een speciale app voor heb. Dat soort dingen. Ik ben nl. veel minder dwangmatig en kan veel dingen veel beter loslaten. Ik weet nu dat ik niet álles uit het nieuws hoef te volgen en als ik een keer iets mis of niet precies gedetailleerd weet, dan is dat helemaal niet erg. Dat laatste is gelukkig gebleven en dat wil ik ook echt zo houden, want het geeft heel veel rust. Maar de lijstjes beginnen langzaamaan toch weer terug mijn leven in te sijpelen, gewoon, omdat ik het nodig heb. Dat stukje van mijn Tourette heb ik toch niet in Oeganda achtergelaten. Het was daar veel rustiger, veel minder prikkels, waardoor ik veel minder last van heel veel dingen had. Ik heb de prikkels in mijn leven hier nu ook flink verminderd, vooral door dingen los te laten en niet meer bijv. tegelijk te computeren als tv te kijken. Maar met alle verschillende dingen die ik hier doe (stage, school, Tourette Stichting, fotoboek maken, vrienden enz.), heb ik toch mijn lijstjes wel hard nodig. Al heb ik mijn app nog niet gebruikt! Ik ben benieuwd hoe lang ik dat nog volhoud..!


bottom of page