top of page

Afstuderen

De afgelopen weken zijn voor mij erg druk geweest en het ziet er niet naar uit dat het veel beter wordt de komende tijd.

Ik zit in mijn afstudeerjaar en ik wist wel dat dit erg druk zou moeten zijn, maar ik had er nog niet heel veel van gemerkt tot de herfstvakantie. Ik was dan ook van plan om in de vakantie eens hard aan het werk te gaan en ‘meters te maken’. Maar dat lukte niet helemaal..

Mijn angsten voor lezen, leren en schoolwerk werden met de dag erger en ik moest er dan ook niet aan denken om iets voor school te gaan doen. Ik heb dat al wel langer, dat ik bang ben dat ik boeken niet kan lezen omdat mijn concentratie te slecht is. En als dat dan toch moet, moet ik me er doorheen worstelen en dat is een constante herinnering aan het feit dat ik Tourette heb en daarom iets niet kan.. De gedachte daaraan alleen al maakt me zo angstig dat ik boeken vaak laat liggen. Ik vind dat heel erg want ik heb zoveel boeken die ik graag zou willen lezen, maar dat lukt me dus niet. Voor mijn afstudeerscriptie moet ik er toch aan geloven en ik raakte dus steeds verder achterop, wat ik tot de herfstvakantie heb lopen ontkennen, maar daarna moest ik toch echt aan de bak.

Daarom heb ik besloten om voor één keer terug te gaan naar mijn psycholoog en een sessie EMDR te doen tegen mijn angst voor lezen en boeken en dat soort dingen. En dat blijft een geweldig wondermiddel! Een dag later ging ik meteen aan de slag en ik vond het nog leuk ook!

De laatste paar weken heb ik dus echt hard gewerkt en ik ben al een heel eind, dus het gaat helemaal goed komen!

Op zulke momenten denk ik altijd dat ik onoverwinnelijk ben en dat ik ‘gewoon’ de hele week kei hard kan werken en dat ik dan helemaal niet moe ben. Helaas loop ik daar toch altijd nog tegenaan en moet ik aan de rem trekken, ik kan gewoon maar 20-25 uur in de week echt actief zijn, en daar heb ik rekening mee te houden. Maar goed, ook daarmee moet het wel lukken!

Inmiddels begin ik me ook wel een beetje zorgen te maken om het stuk na mijn studie. Ik hoop in april af te studeren en wat dan..? Werk in het onderwijs is er nauwelijks, al zou invallen we moeten lukken, de eerste maanden. Maar ik weet niet eens of ik wel voor de klas wil blijven staan en, zo niet, wat ik dan wel zou willen doen. Ik weet dat ik volgend jaar een paar maanden naar Oeganda wil en de rest van het jaar dan maar ga invallen en nadenken wat ik wil doen de rest van mijn leven. Helaas is de reis naar Oeganda al een paar maanden doorgeschoven, dus die zal geheel tijdens het schooljaar plaatsvinden, waardoor ik weer minder in kan gaan vallen. Gelukkig is deze week weer gebleken dat ik in wel meer dingen goed ben, zoals sociale media beheren, en wie weet kan ik daar ook wel wat mee verdienen! Tot nu toe vind ik dat erg leuk, dus waarom niet?!

De toekomst zal het leren..!


bottom of page