top of page

Tourette oerinstincten en balletoefeningen

Inmiddels is het alweer een week geleden sinds het einde van de kerstvakantie en dat betekent dat ik alweer twee weken aan het werk ben. Ik kon het me simpelweg niet veroorloven om twee weken niks te doen dus ik ben in de laatste week van de vakantie weer hard aan het werk gegaan. Gelukkig ben ik wel weer wat uitgerust, die week vakantie heeft me goed gedaan! Na de jaarwisseling is mijn zus ook naar Cardiff (Wales) verhuisd om aan haar promotieonderzoek naar Tourette te beginnen, zoals jullie vast allemaal op Facebook hebben gelezen. Daar zijn ook heel veel lieve reacties op gekomen, dank daarvoor! Mijn afstuderen komt nu steeds dichterbij (nog 103 dagen, op het moment van schrijven!) en dat zorgt voor een onverminderd grote hoeveelheid werk en stress. Stress zorgt weer voor tics en pijnlijke spieren en in combinatie met het stilzitten tijdens het typen van mijn opdrachten is dat niet echt heel handig. Ik moet van mijn fysio dan ook af en toe mijn spieren losmaken en laat ik daar nou net de ideale danspasjes voor hebben, die ik toch nog voor ballet moet oefenen! Ik wissel mijn dagen dan dus ook af met typen en eens in de zoveel tijd uitgebreid dansen, om maar zo min mogelijk pijn te hebben. Het is jammer dat ik alleen woon, want het is vast een geweldig gezicht!

1546265_10200455028257361_341088076_n.jpg

Inmiddels komen al mijn Tourette oerinstincten naar boven, waar ik dankbaar gebruik van maak. Op 31 januari heb ik een grote deadline en tot die tijd heb ik heel veel verschillende dingen te doen, wat voor nogal wat chaos in mijn hoofd zorgt. Daarom ben ik alles gaan plannen. Maar dan ook echt alles. Ik weet altijd precies hoeveel dagen er nog zijn t/m 23 april, de datum waarop ik hoop af te studeren. Ik heb een scheurkalender gemaakt, waar ik elke dag heerlijk een briefje vanaf kan scheuren. Die briefjes hangen per week op mijn deur, zodat ik altijd zicht heb op hoeveel weken ik nog heb tot belangrijke momenten. Ook de dagen tot 31 januari worden daarop afgeteld en natuurlijk ook die tot Sochi, want de Olympische Spelen kunnen niet zomaar voorbij gaan! Vervolgens heb ik al die weken per zes (want zo breed is mijn deur) naast elkaar opgehangen en netjes verbonden met een gouden lintje (omdat het kan) en onder elke week heb ik ruimte om gekleurde post-it briefjes te plakken met dingen die ik uiterlijk in die week moet hebben gedaan. En natuurlijk is elke kleur een ander vak. Want dat is handig. En logisch. En ik snap niet dat andere mensen dat niet doen. Ik moet zeggen dat dit de meest uitgebreide kalender is die ik ooit heb gemaakt, maar ik vind hem geweldig! Ik hoef nu niet meer continu in mijn hoofd te tellen en te plannen, want het staat gewoon op mijn deur! Andere mensen vinden het op z’n minst bijzonder te noemen, maar goed, die mensen hebben geen Tourette :-P. Al met al heb ik het nog steeds heel erg druk, maar nu in ieder geval overzichtelijk druk! En dat helpt zeker mee. Nog even doorwerken en dan heb ik straks eindelijk wat ik al zo graag wil: een diploma!


bottom of page